MIKÄ ON OIKEA TULKINTAPA ILMESTYSKIRJAN PROFETIOISTA?
Ilmestyskirjasta on muutamia eriäviä tulkintoja, jotka ovat toisiaan vastaan. Tämä hämmentää ja tekee tulkinnan vaikeaksi kun ei tiedä miten Ilmestyskirjaa pitää oikein tulkita. Mikä on oikea tulkinta vai onko sellaista lainkaan. Onko Ilmestyskirja salattu tai lukittu vai saako sitä tulkita miten tahansa kunhan vain jotenkin tulkitaan. Tällä videolla tarkastelen päätulkintalinjoja ja niiden historiaa. Kun seuraat videoni loppuun, saat lujat eväät löytää oikea eli Raamatun itsensä ilmoittaman tulkintatavan ja sitä myötä Ilmestyskirja avautuu sinulle aivan uudella Kristuskeskeisellä tavalla. Suo itsellesi aikaa ja lähde tutkimusmatkalle joka vie sinut ehkä aivan toiseen suuntaan kuin olet aiemmin oppinut mutta varmasti sen lupaan totuuden varmalle perustukselle.
Kerron ensin hyvin yleisistä tavoista tulkita ilmestyskirjaa, lähinnä futuristista, ja niiden jälkeen profeetallis-historiallisen tavan, joka vastaa raamatun itsensä antamaa neuvoa tulkita sekä ilmestyskirjaa ja danielin kirjaa
Lähdeaineistoni on Arvo Arasolan kirja Lopputapahtumien ääriviivat.
Katolisen kirkon vastauskonpuhdistus ja antikristus-selitys-
Martti Luther ja uskonpuhdistus sai erikoista voimaa antikristus-ajatuksesta- Tri Guinnes sanoo: »Luther ei tuntenut itseään koskaan voimakkaaksi ja vapaaksi taistelemaan paavilllista luopumusta vastaan, ennenkuin hän totesi paavin antikristukseksi- Silloin hän poltti paavillisen bullan- Kaikki uskonpuhdistajat olivat yksimielisiä tässä asiassa ja tämä heidän noudattamansa näiden profetioiden tulkintatapa antoi suunnan uskonpuhdistukselle- Se johti heitä protestoimaan Roomaa vastaan erinomaisella innolla ja herpaantumattomalla rohkeudella.” Ja tuhannet ja sadat tuhannet omaksuivat tämän uskonpuhdistajan vakaumuksen- Ruhtinaat ja kansat hyväksyivät sen-» — »Romanism and the Reformation», ss-153,154-
Miltä katolilaisista tuntui, kun paavikirkko leimattiin antikristukseksi? Lutheria vastaan ryhdyttiin moniin toimenpiteisiin- Uskonpuhdistuksen voimakkaimmaksi vastatoimenpiteeksi muodostui Trenton kirkolliskokous- 1545 – 1563. Näissä kokouksissa todettiin mm- että siinä katkerassa sodassa, joka on noussut katolista kirkkoa vastaan, väitetään, että »paavi on antikristus ja Rooman kirkko on Babylonin portto ja sen perinteet »ämmäin loruja», ja että sen papisto on kaikkien kristittyjen yhteistä omaisuutta ja että usko yksinään riittää pelastukseen.» »Catholic Doctrine as defined by the Council of Trent», ss-103. 104-
Katoliselle kirkolle kävi erittäin tärkeäksi suunnata vastaisku uskonpuhdistusta vastaan myös antikristus-asiassa- Sen suunnittelivat kaksi katolisen kirkon miestä, jesuiittaa. Ribera ja Alcasar- Heidät tunnetaan kahden eri profeetallisen tulkintajärjestelmän perustajina-Ribera kehittin futuristisen tulkinnan, jolla ymmärretään profetioiden sovelluttamista tulevaan aikaan- Alcasar taas perusti preteristisen järjestelmän, jolla ymmärretään profetioiden sovelluttamista aikaisempaan aikaan- Niinpä hän sovelluttaa antikristus-ennustukset Rooman keisareihin, kuten Neroon ja Dioclektianukseen-
KUVA Preterismin ja futurismin tulkinnat
Preterismin ja futurismin väärät ennustustulkinnat. On kuvaavaa, että katolisen kirkon omat miehet, Ribera ja Alcasar, tulkitsevat antikristusennustuksia niin, että antikristuksen ilmestyminen ei missään tapauksessa tapahdu paavikunnan valta-aikana.
Futurismi, taitava väärennys-
Ribera sovelluttaa antikristusennustukset tulevaisuuteen selittäen antikristuksen tulevan Jeesuksen tulon jälkeen. Ribera jakaa Kristuksen tulon kahteen osaan, salaiseen ja näkyvään tuloon- Ensin tapahtuu Kristuksen salainen tulemus, jolloin seurakunta otetaan salaa pois, ja seitsemän vuotta sen jälkeen Kristus tulee näkyvällä tavalla kirkkaudessaan- jesuiitta Riberan mukaan tulee Kristus ensin omiaan varten ja toisen kerran omiensa kanssa- Näiden kahden tapahtuman välillä on 7 vuotta, jona aikana Ilmestyskirja, paljon Danielin kirjasta ja Matteuksen 24- luvusta täyttyy.
Tällainen sovellutus on aivan Ilmestyskirjan avainsanoja vastaan, jossa sanotaan: ”Älä lukitse sinetillä tämän kirjan profetian sanoja, sillä aika on lähellä”. ”Jeesuksen Kristuksen ilmestys näyttääkseen palvelijoillensa, mitä pian on tapahtuva maan päällä”. Ilm. 1:1, 19
Ilmestyskirja kuvaa tapahtumat kirjoittajan ajasta ajan loppuun asti. Mutta futurismi ahtaa Ilmestyskirjan suuret ja monet tapahtumat lyhyelle seitsemän vuoden aikajaksolle, jolla ei ole mitään tekemistä näiden ennustusten kanssa.
jesuiitta Riberan kommentaario julkaistiin vuonna 1585. Kuuluisa katolinen kardinaali Bellarmine kehitti tätä Riberan tulkintaa korostaen, kuten jotkut aikaisemmat kirjoittajat olivat tehneet, että antikristus on juutalainen Daanin suvusta, jokin määrätty mies jolla on yliluonnollinen valta. Hän tulisi vaanimaan juutalaisia jotka palasivat Jerusalemiin rakentamaan temppeliänsä ja siellä kokisivat herätyksen.
KUVA ”FUTURISTINEN”tulkinta.
Lähtökohta on 12 vuotta liian myöhään. Kristuksen kuolema sijoittuu vuoteen 38 j.Kr. joka ei ole oikea. Viimeinen vuosiviikko eli 7 vuotta, jonka aikana Kristus kuoli, on irroitettu yhteydestään ja siirretty mielivaltaisesti ajan loppuun. Ennustus Kristuksesta, joka uhrikuolemansa kautta lakkautti uhrijärjestelmän, on tässä tulkinnassa muutettu tarkoittamaan Antikristusta, joka tekee ensin liiton juutalaisten kanssa Kristuksen salaisen tulon jälkeen ja sitten vainoaa heitä 3 ja puoli vuotta, jonka jälkeen Kristus saapuu julkisesti. Esimerkki mielikuvituksellisesta paikkansa pitämättömästä ennustusten tulkinnasta.
Mutta mistä saadaan seitsemän vuotta molempien Kristuksen tulon vaiheiden väliin? Repimällä rikki ja väärentämällä Raamatun ihmeellinen ennustus Messiaasta, joka ennustus on Danielin kirjassa luvussa 9, ei Ilmestykirjassa.
Danielin kirjan aikaprofetian lähtövuosi on 457 e.Kr. Profetia ennustaa Messiaan aloittavan julkisen työnsä vuonna 27 j.Kr., jolloin alkoi profetian viimeinen vuosiviikko ja sen puolivälissä Messias surmattaisiin eli vuonna 31 j:kr. ja viikon lopussa eli v.34 j.Kr. juudan kansan etsikkoaika Jumalan valittuna kansana päättyisi ja evankeliumia alettaisiin julistaa kaikille kansoille tasavertaisesti.
Sensijaan, että katolinen selittäjä alkaisi vuodesta 457 j.Kr. Artahsastaan setsemännestä hallitusvuodesta, hän alkaa 12 vuotta myöhäisemmästä ajankohdasta asettaen lähtökohdaksi Arahsastaan 20 kymmenennen vuoden eli 445 e.Kr., jolloin pieni joukko saapaui Nehemian johdolla Jesusalemiin. Viimeinen viikko eli seitsemän vuotta leikataan yhteydestään ja heitetään kaukaiseen tulevaisuuteen täyttyväksi Kristuksen tulemisen oletetun kahden vaiheen välissä. Tällä tavoin selitetään ensin Kristusta koskeva ennustus väärin, hänen ristiinnaulitemis vuodekseen saadaan v. 38 j.Kr., eikä kuten oikea vuosiluku on 31 j.Kr. Toisekseen erotetaan mitä mielikuvituksellisimmalla tavalla viimeinen vuosiviikko yhteydestään.
Eikä siinä kaikki. Viimeinen vuosiviikko eli seitsemän vuotta, jotka täyttyvät ihmeellisesti Kristuksessa, joka ennustuksen mukaan toimi kasteensa jälkeen kolme ja puoli vuotta ja ristinkuolemansa perusteella poisti Jumalan Karitsana kaikki eläinuhrit, ja loppuosa kolme ja puoli vuotta, jotka vievät meidät pakanalähetyksen alkamiseen ja juutalaisten hylkäämiseen Jumalan omaisuuskansana, tulkitaan aivan omituisella tavalla.
Sanoja ”hänestä, joka vahvistaa liiton monille yhden vuosiviikon ajaksi ja puolessa viikossa lakkauttaa teurasuhrin. ” Dan. 9:27, ei sovelleta Kristukseen, vaan antikristukseen. Eli tulkinta menee aivan päälaelleen. Kristus ja Antikristus vaihtavat paikkaa. Se on todellakin profeetallisen sanan mestariväärennös!
Sellaisen tulkinnan uskonpuhdistajat hylkäsivät.
Tuolla tavalla vastasivat katoliset Lutherin antikristus tulkintaan. Se on yksi osa paavikunnan vastauskonpuhdistus toimenpiteistä. Uskonpuhdistajat johtivat monia ihmisiä ratkaisevaan eroon katolisesta kirkosta antikristus-opillaan ja senvuoksi piti tuon kirkon koettaa johdattaa ihmisten mielet toiseen suuntaan.
Mikä on Danielin kirjan luvun 8 jakeet 13, 14 ja luvun 9 jakeiden 24-27 oikea raamatullinen tulkinta.
70 vuosiviikkoa eli 490 vuotta alkavat Jerusalemin jälleenrakentamiskäskystä v. 457 e.Kr. Tästä vuodesta on Voideltuun, Kristuksen kasteeseen 69 vuosiviikkoa eli 483 vuotta, jotka vievät vuoteen 27 j.Kr. Puolen vuosiviikon eli kolmen ja puolen vuoden toiminnan jälkeen Kristus surmattiin. Koko juutalaisille erotettu aikamäärä 490 vuotta päättyi v. 34 j.Kr., jolloin Jumala alkoi koota itselleen kansaa pakanoista. Pakanain ajat alkoivat. Näin tulkittuna tämä ennustus on mitä voimakkain todistus Kristuksen jumalisuudesta ja sovitustyön varmuudesta.
KOHTALOKAS VALINTA
Pian tulee antikristus nousemaan uudelleen valtaan. Perinteelliseen antikristus tulkintaan uskovat sanovat suurella varmuudella ja voimalla kuten uskonpuhdistajat: ”Sinä olet se mies”. ja viittaavat Roomaan. Tulee hirvittävä viettelysten aika- Suuria ihmeitä tullaan tekemään- Eräänä päivänä vaaditaan kristittyjä kumartamaan Roomaa ja tottelemaan sen käskyjä-
Itse saatana tulee näyttäytymään loistava valkeuden ja kirkkauden enkelinä ja silloin koko harhaan johdettu kristikansa huutaa yhdessä maailman kanssa ”suuri voima on tullut”, Kristus on tullut, vaikka se on suuri pettäjä valepuvussa.
Mistä saamme silloin voimaa kestääksemme uuden marttyyrikauden? Kuka kestää- kun jokainen sielu, joutuu koeteltavaksi?
Aika ei ole kaukana, jolloin vaino kohtaa Jumalan kansaa- Nyt on maailmaa varoitettava sitä uhkaavasta vaarasta- Mutta mitä saamme nähdä? Koko kristikunta on hyljännyt muutamia poikkeuksia lukuunottamatta entisen »isiensä uskon» ja vakaumuksen antikristuksesta- Ja vielä enemmän. Monet jumaluusoppineet selittävät antikristus-ennustusten täyttyneen Nerossa ja muissa Rooman keisareissa, siis aivan katolisen jesuiitan Alcasarin tapaan-
Entä Raamattuun uskovat uskonsuunnat? Kun luemme loppuaikaa käsitteleviä kirjoja tai lehtiä, löydämme sieltä ihmeeksemme ja kauhistukseksemme futuristisen eli katolisen jesuiitan Riberan opin- Katolisen kirkon vastauskonpuhdistuksessa Lutheria vastaan tähdätty antikristus-selitys on hapattanut evankelisen maailman! Kirkon tunnustuskirjoissa esiintyvä antikristus-tulkinta saattaa herättää vastalauseita vieläpä tämän kirkon omien pappien taholta!
Vakava kysymys pohdittavaksi: Kuinka voi kristikunta nousta antikristusta vastaan ja paljastaa sen aikomukset, kun se ei usko kuten Luther, vaan uskoo antikristuksen nousevan vasta Jeesuksen tulemuksen jälkeen? Toinen kysymys: Mikä takaa paremmin katolisen kirkon uuden voiton ja ylemmyyden tunnustamisen kuin juuri tämän antikristus-häpeän poistaminen sen kohdalta?
Voiko uskonnollisella maailmalla olla voimaa paljastaa laittomuuden ihminen, kun se on hyljännyt Lutherin, Melanchtonih. Knoxin, Hussin, suurten metodisti- ja baptisti-raamatunselittäjien antikristus-opin?
Mistä Jeesus on varoittanut meitä?
Jeesus sanoo puhuessaan lopputapahtumista: »Älkää eksykö»-
Hän varoittaa tulemuksestaan, ettemme uskoisi mitään tulemusta, jossa hänen tulonsa ei tulisi näkymään kuin salaman leimahdus idästä länteen- Voidaanko sellaista ihmistä pettää tässä asiassa- joka uskoo sen, eikä usko salaisiin tai muunlaisiin Kristuksen tulemuksiin? Sana varjelee hänet-
Sana tahtoo varjella kristittyjä lopun aikana kumartamasta antikristusta, joka tulee kristikunnan herrana ja esittää väärät oppinsa taitavana totuuden ja valheen sekoituksena- Antikristus tulee ennen Kristuksen tulemusta ja johtaa kristikunnan kumartamaan sen lakeja ja käskyjä-Joudumme sentähden hylkäämään epäraamatuliisena ja katolisena oppina käsityksen Kristuksen salaisesta takaisintulemuksesta kaksine vaiheineen- Raamattu ei puhu salaisesta takaisintulemuksesta sanaakaan-Samoin poikkeaa vanhasta ja varmasta protestanttisesta selityksestä se nykyisin vallaila oleva käsitys- että antikristus on oleva mies, joka tekee ensin liiton juutalaisten kanssa ja sitten vainoo heitä 3 1/2 vuotta, Raamattu osoittaa erittäin selvästi, että antikristus kaikkine vainoineen esiintyy ennen Kristuksen tulemusta- Meillä ei ole mitään syytä poiketa Lutherin selityksestä-
Oppi juutalaisten paluusta Palestiinaan ja heidän maa-ilmanhallinnastaan on vanha juutalaisrabbiininen tulkinta, jota vastaan Jeesus ja Paavali aikoinaan taistelivat. Ja jos maailmaa evankelioidaan tuhatvuotiskauden aikana, miksi kannattaisi nyt maailmaa evankeloida? Mutta Raamattu osoittaa epäämättömästi, että maailma -evankelisoidaan ennen Kristuksen tulemusta-
Eikö ole hämmästyttävää havaita, että suurta osaa protestanttista maailmaa hallitsevat Jeesukselle vihamielisten juutalaisrabbiinien käsitykset ja toisaalta Lutherille vihamielisen katolisen kirkon jumaluusoppineiden selitykset lopputapahtumista? Sen pitäisi osoittaa meille, että kaiken takana on suuri totuuden vihollinen, joka aina on tehnyt kaikkensa viedäkseen valitutkin harhaan-
Rakas ystävä, eikö Jumalan suuri rakkaus ilmene myös siinä, että hän tahtoo auttaa meitä välttämään näitä eksytyksiä?
Kestääksemme lopun aikana meillä täytyy olla oikea perustus- Perustus on Kristus- Voimme pelastua vain armosta- Kristuksen sovitustyö riittää- Se riittää sinullekin. Oletko laskenut elämäsi varmalle perustukselle Kristus-kalliolle? Onko oma minäsi murskaantunut siinä ja Kristus tullut elämäksesi? Meilä tulee olla sydämen usko Jeesukseen, jos haluamme pelastua-
Mutta meillä tulee olla myös oikea usko- Usko on sydämen luottamusta Jumalaan- Se on elämää- Se on persoonallista yhteyttä Kristukseen. Mutta uskolla täytyy olla täällä maan päällä jotakin, josta se pitää kiinni. Usko tulee Jumalan sanasta- Uskon tulee perustua kirjoituksiin. Tämä usko pelastaa- Kirjoituksiin perustuva sydämen usko Jeesukseein pelastaa-
On ihanaa kokea totuuden vapahtavaa vaikutusta- Kristus on totuus- Sana on totuutta- Kun kätkemme ne elämään ja seuraamme niitä sydämestämme, voimme Jumalan armosta olla valmiit joka hetki- Herra antakoon meille sen armon»
Miten Ilmestyskirjaa on tulkittava ja ajoitettava ?
profeetallis-historiallinen tulkita linja
Antakaamme Ilmestyskirjan itsensä johdattaa meitä oikean tulkintasuunnan etsimisessä. Ilmestyskirja 1 jae 1 sanoo
"Jeesuksen Kristuksen ilmestys, jonka Jumala antoi hänelle, näyttääkseen palvelijoillensa, mitä pian tapahtuman pitää; ja sen hän lähettämänsä enkelin kautta antoi tiedoksi palvelijalleen Johannekselle."
"Kirjoita siis, mitä olet nähnyt ja mikä nyt on ja mitä tämän jälkeen on tapahtuva." Ilm.l:19.
"Ja hän sanoi minulle: Nämä sanat ovat vakaat ja todet, ja Herra, profeettain henkien Jumala, on lähettänyt enkelinsä näyttämään palvelijoilleen, mitä pian tapahtuman pitää. Ja katso, minä tulen pian. Autuas se, joka ottaa tämän kirjan ennustuksen sanoista vaarin!" Ilm.22:6,7.
"Älä lukitse tämän kirjan profetian sanoja; sillä aika on lähellä." Ilm.22:10.
"Ja minulle sanottiin: Sinun tulee taas profetoida monista kansoista ja kansanheimoista ja kielistä ja kuninkaista." Ilm. 10:11.
Edellä olevat jakeet johdattavat seuraaviin johtopäätöksiin:
- Ilmestyskirja on todellista profetiaa kansoista ja seurakunnista (Ilm. 10:11).
- Ilmestyskirja on profetiaa siitä "mitä tapahtuman pitää" eli toisin sanoen Jumalan antama kyky nähdä tulevia tapahtumia (Ilm. 1:1).
- Tapahtumat alkavat siitä "mikä nyt on" eli näyn antamisen ajasta (Ilm. 1:19).
- Profetia on jatkuvaa, "mitä nyt on ja mitä tämän jälkeen on tapahtuva" (Ilm. 1:19). Alkutapahtumien ja lopputapahtumien välille ei jää satojen vuosien aukkoa, kuten futurismi opettaa, vaan ennustus jatkuu alusta alkaen yhtenäisenä tapahtumasarjana Kristuksen tuloon asti,
- Profetioiden määränpää ja huippu on Kristuksen tulemus.
Ilmestyskirjan toistumisperiaate.
Ilmestyskirjassa esiintyy selvästi useita kuvauksia Kristuksen tulostaja lopputapahtumista. Siinä on useita rinnakkaisia ennustusjaksoja, jotka toistavat edellisiä näkyjä, aivan samalla tavalla kuin Danielin kirjan ennustussarjatkin. Tämä profeetallinen suunnitelma ilmenee jo Ilm. 1:5-7:
"Ja Jeesukselta Kristukselta, uskolliselta todistajalta, häneltä, joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsija! Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen, hänelle kunnia ja voima aina ja iankaikkisesti! Amen. Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, Amen", joka kertoo Kristuksen sovintokuolemasta, ylösnousemuksesta ja päättyy Hänen toiseen tulemiseensa.
Ensimmäisen ennustusjakson muodostavat Ilm. luvut 2 ja 3. Tässä jaksossa esiintyy ensimmäinen päätekohta seitsemän seurakunnan yhteydessä(2:25; 3:3; 3:11). Tämä merkitsee sitä, että tämä ennustus alkaa kirjoittajan ajastaja päättyy Kristuksen tulemukseen.
Seuraava näkyjakso kuvailee seitsemää sinettiä (Ilm. 4 - 7). Seitsemän sinetin vertauskuvasarjan loppuosassa tullaan taas historian loppuun (6:12 - 17). Ensimmäinen sinetti alkaa jälleen näyn antamisen ajasta, Kristuksesta, valkoisella hevosella ratsastajasta, ja se päättyy viimeisen ajan merkkeihin.
Kolmas ennustus käsittelee pasuunoita (Ilm. 8 - 11), ja tämän jakson päätekohta saavutetaan seitsemännen pasuunan kajahtaessa ja maailman kuninkuuden siirtyessä Kristukselle (11:15). Ensimmäinen pasuuna alkaa näyn antamisen jälkeisestä ja kulkee halki saman aikajakson Kristuksen lopullisen herruuden aikaan asti.
Neljännen kerran päätekohta eli Kristuksen takaisin tulo saavutetaan Ilm. 14:14:nnessä. Tämä jakso (Ilm. 12 - 14) alkaa Kristuksen syntymästä ja päättyy maailman tuomioon.
Viides jakso (Ilm. 15-16) siirtyy kuvaamaan vihan maljojen vuodattamista ennen Kristuksen takaisintuloa ja kaiken loppua (Ilm. 16:20).
Kuudes jakso muodostaa suuren lopullisten tuomioitten näyttämön (Ilm. 17 - 20). Kristuksen tulemusta kuvataan elävästi Ilm. 19: 11 - 16:nnessa.
Seitsemäs jakso kuvailee ennalleen asetettua maata ja taivasta (Ilm. 21 - 22).
Voimme tehdä seuraavat johtopäätökset:
- Ilmestyskirjassa on seitsemän (7) jaksoa.
- Ennustusjaksot kulkevat rinnakkain.
- Samalla kun uusi ennustusjakso toistaa edellisen ajan kokonaan tai osittain, se esittää yhä selvemmin Kristuksen tulemusta ja sitä edeltäviä tapahtumia.
- Ilmestyskirja ei ole siis yhtäjaksoinen kuvaus toinen toistaan seuraavista tapahtumista, vaan sen ennustusjaksot liikkuvat samalla alueella ja päättyvät Jumalan valtakuntaan.
- Jokainen tulkitsemisyritys, joka ei ota huomioon tätä Ilmestyskirjan itsensä esittämää toistumisperiaatetta, on tuomittu epäonnistumaan.
Tri Kiddle sanoo Moffatin selitysteoksen Ilmestyskirjan selityksestä: "Johannes opettaa kaikkialla kirjassaan väsymättömästi - toistumisen läksyä. Kuitenkaan hän ei käy milloinkaan yksitoikkoiseksi. Kun hän toistaa, hän ei pelkästään kertaa, vaan hänen ajatuksenjuoksunsa yhä etenee. Tärkeisiin kohtiin hän viittaa yhä uudestaan, mutta aina hän lisää yksityiskohtia, korostus tehostuu, sen mukaan kuin hän itse ymmärsi Jumalan sanomaa jatkuvissa näyissä aina selvemmin ja odotti lukijoittensa käsittävän sanomaa yhä paremmin. Kerta toisensa jälkeen hän (Johannes) vie meidät lopullisen tuomion rajalle, mutta joka kerta hän kertoo meille siitä yhä enemmän, liittää aina jonkin uuden ja tärkeän yksityiskohdan tuosta erittäin tärkeästä tapahtumasta meidän tietoisuuteemme." Revelati-on of St. John, s. 144.
Profeetallis - historiallinen tulkinta.
Voimmeko tulla enää mihinkään muuhun lopputulokseen kuin siihen, että Ilmestyskirja on todellista profetiaa seurakunnan ja maailman tapahtumista useina rinnakkain kulkevina näky sarjoina? Se merkitsee profeetallis - historiallisen tulkintasuunnan hyväksymistä. Historia on profetian täyttymys, ja profetia ennustaa tulevia historian tapahtumia.
Tätä tulkitsemismenetelmää käytti jo Jeesus tulkitsemalla Danielin kirjassa mainittu hävityksen kauhistuksen tarkoittavan Rooman sotajoukkoja, jotka hävittivät pyhäkön. (Dan. 9:26, 27; Matt. 24:15). Jeesus Uskoi messiasprofetioiden historialliseen täyttymykseen (Luuk. 24:27). Paavali vetosi saarnoissaan voimakkaasti profetioiden historialliseen täyttymykseen (Apt. 9:22; 13:27), niin kuin Pietarinkin (Apt. 2:16, 17; 2 Piet. 1:19). Alkuvuosisatoina sitä seurasivat Justinus, Ireneus, Tertullianus, Viktorianus, Krysostomus, Kyrillos ja Hieronymus. Futuristit vetoavat joihinkin kirkkoisiin käsityksensä tukemiseksi, mutta on pantava merkille, että kirkkoisät elivät tulkintansa mukaan lopun ajan tuntumassa, eikä heidän aikansa ja lopun välille jäänyt mitään satojen vuosien aukkoa, vaan he odottivat ensin Rooman jakaantumista ja antikristuksen nousua, jota pian seuraisi Kristuksen tulo.
Augustinuksen vaikutuksesta tämä tulkinta (prof.-hist.) heikkeni pitkäksi aikaa, mutta Joakim Florisilainen elvytti Sen jälleen eloon 1200-luvulla. Tätä tulkitsemistapaa noudattivat keskiajan protestantit, valdolaiset ja albigenssit. Voimalliseksi aseeksi se muodostui Hussin, Wiclifin, Lutherin ja Knoxin käsissä. Protestanttiset kirkot ja suunnat, kuten metodistit ja babtistit, seurasivat melkein yksinomaan tätä tulkintatapaa aina 1800-luvulle asti, kunnes futurismi pääsi takaoven kautta vapaisiin suuntiin ja preterismi oppineisiin piireihin.
Historiallista tulkintaa vastaan on esitetty vastaväite, että se on mielivaltaista ja sen tulkintatulokset ovat kovin erilaisia. Jos tämän perusteella pitäisi hylätä jokin tulkintamenetelmä, niin siinä tapauksessa on hylättävä kaikki, sillä ei ole olemassa mitään tulkintasuuntaa, jonka edustajien esittämät tulokset eivät huomattavastikaan eroaisi toisistaan. Miten monia käsityksiä onkaan teologeilla monista uskonnollisista totuuksista ja miten erilaisiin tuloksiin tulevatkaan preteristit ja futuristit tukinnoissaan.
On käsitettävä, että ennustusten laajuuden, erikoislaatuisuuden ja vertauskuvien monilukuisuuden tähden voidaan tulla erilaisiin tuloksiin.
Tri Froom on osoittanut laajassa kolmiosaisessa profeetallisen tulkinnan historiaa käsittelevässä teoksessa (The Profetic faith of Our Fathers), että historiallisen koulukunnan tulkinnassa on ollut nähtävissä hämmästyttävän yhdensuuntainen päätulkinnan virta. Danielin kirjan ja Ilmestyskirjan tulkinnasta ovat vieläpä sadat oppineet olleet yhtä mieltä eri maissa. Profeetallis - historiallisen tulkinnan päävirtaa eivät voi tehdä tyhjäksi siitä eroavat pienet purot. Tässä tutkimus sarjassa haluamme erikoisesti korostaa tätä historiallisen tulkinnan enemmistövoittoista yhtenäisyyttä.
Danielin kirja ja Ilmestyskirja muodostavat erottamattoman yhteyden. Molempien kirjoja on tulkittava samalla tavalla, ja Danielin kirjan jo käsitetyt ennustukset muodostavat sen luotettavan perustuksen, jolle voidaan rakentaa Ilmestyskirjan tulkinta. Nämä kirjat viittaavat itse tien profeetallis-historialliselle tulkinnalle.
Kiitos Luojallemme että Hän itse on profetioiden paras tulkitsija ja antaa meille ihmisille avaimet ymmärtää ne siten kuin hän on ne tarkoittanut ymmärrettäviksi. Näinä historian viimeisinä päivinä jos koskaan tarvitsemme raittiin totuudellisen ymmärryksen siitä työstä jota Kristus nyt tekee koko ihmiskunnan hyväksi, että kulkisimme hänen askelissaan oikeaan suuntaan kohden pelastusta ja ikuista elämää kirkkauden valtakunnassa. Amen
Uusimmat kommentit
Missä siis katolisen kirkon karhun jalat, pantterin vartalo ja leijonsn kita?
Hei Ilkka! Oli virkistävää löytää nämä sivusi. En löytänyt täältä opetusta kasteesta. Itse olen tullut vakuuttuneeksi, että uskovien vanhempien tulisi kastaa vauvat. Kuinka sinä näet tämän asian?
Sabbath on lauantai ja tarkoittaa lepopäivää. Näin on aina ollut
Äärettömän Hyvää Opetusta ja sitoutumista raamatun sanaan. Tälläistä opetusta kyllä on mielenkiitoista kuunnella.